Jukka Kytölä vuoden futsalpelaaja!
SeuraJulkaistu: 10.01.2022 13.34

Jukka Kytölä vuoden futsalpelaaja!

Dynamon Jukka Kytölän futsalura jatkaa tunnustuksien saamista. Ensin palkinto Suomen Palloliitolta vuoden parhaana Miesten Futsal-Liigan pelaajana ja nyt suomalaiset urheilutoimittajat valitsivat Jukan vuoden 2021 futsalpelaajaksi!

Parhaat urheilijat julkaistiin YLE:n sivuilla 10.1.2022 https://yle.fi/urheilu/3-12263697 Urheilutoimittajain Liitto on valinnut jälleen vuoden parhaat urheilijat. Lajien parhaat urheilijat -valinnat teki Urheilutoimittajain Liiton nimeämä Vuoden urheilija -valiokunta. Liitto on valinnut vuoden parhaat urheilijat vuodesta 1946 lähtien. Tänä vuonna lajinsa paras nimettiin 77 eri lajissa.

– Tämä oli viides valinta putkeen. Vuosi oli sekä seura- että maajoukkueen osalta lähes nappisuoritus sisältäen sekä Suomen mestaruuden, menestystä Mestarien liigassa (pelit tappioitta Preliminary ja Main Roundilla), että myös EM-kisapaikan. Itseltäni jäi lukuisia otteluita väliin etenkin alkuvuodesta, mutta onneksi futsal on joukkuelaji. Olen saanut olla osana niin hyviä joukkueita ja organisaatioita, että ne ovat menestyneet myös niinä hetkinä, jolloin itse en ole päässyt pelikentille.

Futsal on joukkuelaji, Kampuksen Dynamon pelinaloituksessa Jukka Kytölä joukkueen kapteenina tuuraten veljeään Mikko Kytölää

– Toki sain myös olla vaikuttamassa kentän puolella monina tärkeinä hetkinä, ja iloitsen siitä suuresti, miettii Jukka Kytölä nöyränä kulunutta vuotta. - Tämän vuoden aikana olen tietyllä tapaa oppinut enemmän nöyryyttä peliä sekä omaa kehoa kohtaan, mutta toisaalta pystynyt myös luottamaan vahvasti itseeni ja omaan tekemiseeni vaikeidenkin hetkien jälkeen.

Jukka Kytölä kotikentällä Jyväskylän Ässä-Areenalla. (KaDy-TPK)

Jukka Kytölä tekee koko joukkueesta paremman, toteaa KaDy päävalmentaja Vasko Vujović

– Jukka Kytölä on pelaaja, joka pelaa aina joukkueelleen ja saa joukkueensa pelaajat kehittymään paremmiksi pelaajiksi.Vaikka pelaajalla olisi henkilökohtaista taitoa, mutta jos hän ei sitoudu joukkueeseensa, ei joukkue voi kehittyä pelaajan ansiosta, miettii Vasko Vujovic joukkueensa ryhmädynamiikkaa.

– Pelaaja voi olla todellinen johtaja joukkueen sisällä, pelaajan rooli kasvaa siitä, että hän tiedostaa ja tunnustaa roolinsa joukkueessa. Jukka Kytölä on juuri tällainen pelaaja. Jukan asenne hänen joukkuepelaajiaan kohtaan tekee hänestä poikkeuksellisen ja esimerkillisen pelaajan. Kun pelaajien välillä on laadukas ja toimiva suhde, koko joukkue kehittyy eikä yksilötaidoilla ole enää niin paljon merkitystä.

– Jukka Kytölä on yksi parhaista pelaajista, jota olen koskaan valmentanut, toteaa Vasko Vujovic vielä tähtipelaajastaan. – Jukka Kytölä on luontainen johtaja sekä kentällä että kentän ulkopuolella.

Jukka Kytölä, Jere Intala ja Mikko Kytölä onnittelemassa Bene Filppua maalista!

Linkki Palloliiton 10.1.2022 julkaisemaan uutiseen valinnasta maajoukkuevalmentaja Mico Marticin kommenteilla:

Linkki vuoden takaiseen uutiseen neljännestä valinnasta:

Jukka Kytölä taistelee pallosta maajoukkuepelikaverinsa Panu Aution kanssa. Kuva SPL/Kalevi Hämäläinen

Artikkelin otsikkokuva: Iiro Väänänen