Kampuksen Dynamo ja Liikunnan Riemu nostavat yhdessä punaista korttia rasismille, eriarvoisuudelle ja kiusaamiselle 27.9.2022 Derby ottelun yhteydessä

Kampuksen Dynamo toimii kaikessa toiminnassaan yhdenvertaisuuden periaatteita noudattaen

• Kaikki ovat tervetulleita mukaan toimintaamme.
  • Luomme yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa tukevan toimintaympäristön.
  • Hauskat ja mielenkiintoiset kilpailut kuuluvat kaikille.
  • Huomioimme tapahtumissa yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon.
  • Olemme mukana edistämässä yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa liikuntakulttuurissa.
  • Viestimme aktiivisesti, avoimesti ja positiivisesti

Yhdenvertaisuus – rasismi ja syrjintä

Kampuksen Dynamon pelaajat ja seuratoimijat tuomitsevat rasismin ja syrjinnän kaikissa olomuodoissaan, sekä kentällä että sen ulkopuolella.

Jalkapallo ja futsal yhdistävät ihmisiä ympäri maailman taustasta riippumatta. Haluamme että kaikille ihmisille, riippumatta esimerkiksi etnisestä taustasta, ihonväristä, sukupuolesta, seksuaalisesta suuntautumisesta tai uskonnosta, tarjotaan täsmälleen samanlaiset mahdollisuudet osallistua yhteiskuntaan ja urheiluun.

Me olemme mukana nostamassa punaista korttia rasismille ja kaikenlaiselle syrjinnälle!

Palloliitto on korostanut toiminnassaan jo pitkään Respect -teemaa, jonka mukaan jalkapallo kuuluu kaikille ja kaikkia toiminnassa mukana olevia kuuluu kunnioittaa. Palloliiton strategiassa todetaan seuraavasti: ”Nollatoleranssi rasismissa on sekä suomalaisen, eurooppalaisen että koko maailman jalkapalloperheen peruskulmakiviä. Rasismi halutaan kerta kaikkiaan kitkeä jalkapallon maailmankartalta”.

Yhdenvertaisuus - sukupuoli

Naisten määrä muissa jalkapallo- tai futsaltehtävissä ei ainakaan vielä ole samalla tasolla suhteessa harrastajamäärän. Naiset ovat edelleen aliedustettuja etenkin lajin päätöksenteossa sekä johtotehtävissä. KaDy haluaa olla edelläkävijä myös naisten aseman parantamisessa futsalin päätöksenteossa. Lajin lasikatot on tehty rikottaviksi ja pätevyys pitää olla valinnan kriteeri, ei sukupuoli.

KaDyn päätöksenteossa on hallitustasolla edustettuna molemmat sukupuolet ja seuraa edustaa luottamustehtävissä molempien sukupuolien edustajia. Joukkueiden toimihenkilöinä toimii molempien sukupuolien edustajia, joukkueen pelaajien sukupuolesta riippumatta. Meillä tytöt ovat tervetulleita poikien treeneihin ja päinvastoin.

Yhdenvertaisuus - monikulttuurisuus

Selvitysten mukaan monikulttuurisesta taustasta tulevien henkilöiden suosituin urheilulaji Suomessa on jalkapallo. Futsal jalkapallon sisarlajina tuo paljon kansainvälisiä pelaajia lajin pariin ja kotimaan monikulttuurisuuden halutaan kukoistavan.

Yhdenvertaisuus - erilaisuus

Soveltavan jalkapallon ryhmien määrä on kasvanut viime vuosina Suomessa tasaisesti ja tulee kuulumaan myös Kampuksen Dynamon lajivalikoimaan tulevaisuudessa – futsal on erinomainen laji erityistaustaisille nuorille, lämpimät sisätilat, hieman normaalia vähemmän pomppiva pallo ja pienessä tilassa pelaaminen soveltuu erinomaisesti esimerkiksi aistiyliherkkien erityislasten lajiksi.

Kansallisessa soveltavassa jalkapallotoiminnassa pelaajia ei ole jaettu vammaryhmittäin, vaan toiminta on avointa kaikille. Toiminnassa on tällä hetkellä mukana esimerkiksi eri-ikäisiä kehitysvammaisia, eri tavoin liikuntavammaisia, näkö- ja kuulovammaisia, oppimishäiriöisiä ja pitkäaikaissairaita harrastajia. Vammalle ei tarvitse olla diagnoosia, valmennuksessa ja pelaamisen ohjaamisessa otetaan huomioon kaikkien mukana olevien erityistarpeet.

Yhdenvertaisuus – ikä

Kampuksen Dynamon toimintaan on tervetulleita kaikki ikään katsomatta. Nuoren pelaajan pelaajapolku saattaa olla erilainen, se saattaa kulkea pelaamisen asemasta seuratyöhön, taustajärjestelyihin, lajikehitykseen ja valmentamiseen tai erotuomaritehtäviin. Haluamme tukea nuorten erilaisia pelaajapolkuja.

Yhdenvertaisuus - seksuaalinen suuntautuminen

Jokaisella on oikeus olla näkyvä omalla tavallaan ja omassa elämässään. Meillä saa olla juuri sellainen kuin on! Meillä Dynamossa jokainen sateenkaari saa näkyä kauas. Ole rohkea, ettei kenenkään tarvitsisi pelätä!