Kampuksen Dynamon ja Vasko Vujovićin tiet eroavat kesken kauden
SeuraJulkaistu: 12.11.2022 09.00

Kampuksen Dynamon ja Vasko Vujovićin tiet eroavat kesken kauden

Kampuksen Dynamon miesten futsal-liigajoukkueen ja päävalmentaja Vasko Vujovićin tiet eroavat marraskuussa. Yli viisi vuotta KaDyn miesten peräsimessä ollut montenegrolainen Vujović ei täten jatka kolmivuotisen sopimuskautensa 2020-2023 loppuun. Neljään perättäiseen Suomen mestaruuteen KaDyn valmentanut Vujović jatkaa Latvian miesten maajoukkueen päävalmentajana.

Kampuksen Dynamo kiittää valmentajaansa pitkästä panostuksesta lajin ja pelaajien kehittymiseen Jyväskylässä. Isänpäivän liigaottelu Jyväskylän ÄSSÄ-Areenalla (Monitoimitalolla) SoVoa vastaan jää Vujovićin viimeiseksi otteluksi KaDyn päävalmentajana.

– Valmentajamme käsissä on kasvanut todella suuri joukko suomalaisia maajoukkuepelaajia ja Dynamon pelaaminen on kehittynyt nykyiselle tasolleen. Koko Dynamo-yhteisö haluaa kiittää Vaskoa upeista hetkistä, monista kultaisista mestaruusjuhlista ja Dynamon noususta lajin huipulle, kiittää seuran puheenjohtaja Kirsi Nummela miesten edustusjoukkueen valmentajaa.

– Haluamme antaa valmentajallemme mahdollisuuden kehittyä urallaan ja siksi hyväksyimme Vaskon ratkaisun keskittyä nyt Latvian maajoukkueeseen. Vaskon opit jäävät elämään joukkueemme pelaamisessa, Nummela sanoo.

Kampuksen Dynamo tiedottaa uudesta miesten edustusjoukkueen päävalmentajasta myöhemmin.

Kuva Ville Koskiniemi

Vujovićin ura Suomessa alkoi kaudelta 2017-2018.

– Muistan ensimmäisen treenikerran KaDyn kanssa kuin eilisen. Näin hehkun pelaajien silmissä; tunsin heidän energiansa ja intohimonsa pelata. Tämä toi meille ensimmäisen seuran Suomen mestaruuden ja SM-pokaalin Jyväskylään, missä se on edelleenkin. Jotta yhteinen visio on toteutettavissa, on jokaisen sitouduttava yhteisiin tavotteisiin. Se vaatii pelaajia, jotka uskovat tuohon visioon, vaativat parasta itseltään ja joukkuetovereiltaan; koko joukkue on vastuussa yhteisestä tekemisestä. Nämä ainekset tekivät meistä menestyvän joukkueen moneksi vuodeksi, miettii Vujović valmentamista Kampuksen Dynamossa.

Yhteisen matkan loppumetreillä tuli vastaan pettymyksiäkin, kun odotettua menestystä ei pystytty saavuttamaan UEFA:n mestarien liigan peleissä Liettuassa.

– Hyvään futsalin pelaamiseen tarvitaan mukaan ajatusta, kun taas huonoa futsalia pelataan ilman kantavaa ajatusta. Pelaamisen tapa ja malli syntyvät näistä ajatuksista. Ihannetapauksessa tiimi on mahdollisimman uskollinen tälle yhteiselle ajattelutavalle. Viime kauden jälkeen joukkueemme valitettavasti kärsi jälleen muutoksista, kun useat kauden aikana kehittyneet pelaajat lähtivät kauden jälkeen. Johtuen tästä ja toisaalta käytettävissä olevan ajan puutteesta tämän kauden peli-identiteettimme jäi valmistautumatta. Meillä oli joukkueena identiteetti, tarkentaa Vujovic.

– Meillä oli idea ja toteutusmalleja pelaamiseen, mutta ne eivät olleet riittävän vakaita Main Roundilla Liettuassa. Seuran strategisella suunnittelulla jatkuvuuden ja vakauden luomiseksi lokakuun UFCL-tappiot eivät kuitenkaan leimaa loppukauden pelaamista eivätkä tulevia tuloksia, jatkaa valmentaja.

Vujović aloitti Latvian maajoukkueen valmentajana kauden 2022-2023 alussa

Kampuksen Dynamo hyväksyi ennen kautta valmentajan ajan jakautumisen seurajoukkueen ja Latvian maajoukkueen välillä. Ensimmäiset kuukaudet kuitenkin osoittivat, ettei aika riitä kaikkeen.

– Minulla on nyt enemmän aikaa keskittyä Latvian maajoukkueeseen, pelaajakehitykseen Latviassa ja lajin kokonaisvaltaiseen kehitykseen maassa. Latvia on tarjonnut minulle mahdollisuuden ottaa uuden askeleen urallani.

– Kun Latvia tarjosi minulle maajoukkueen päävalmentajan paikkaa, he olivat seuranneet uraani ja arvostivat pitkäjännitteistä työtäni sekä saavutettuja tuloksiani. Yhteinen työskentely Latviassa on saanut myös minut arvostamaan heidän työtään korkealle.

– Voin sanoa, että olen suuressa kiitollisuuden velassa Latvian jalkapalloliiton presidentille ja Latvian jalkapalloliitolle. Haluan maksaa velkani takaisin parhaalla mahdollisella tavalla – kehittämällä futsalia, pelaajia ja maajoukkueen tuloksia. Olen varma, että yhdessä onnistumme tässä. Kaikesta huolimatta toivon KaDylle ja Suomen futsalille kaikkea hyvää jatkossa. KaDylla on tukeni ja rakkauteni ikuisesti.

Kuva Ville Koskiniemi

Vujovic on seurannut suomalaisen futsalin kehitystä viimeisten viiden vuoden aikana läheltä.

– Kun tulin Suomeen vuonna 2017, näin paljon joukkueita, mutta vain muutaman seuran. Nyt vuoden 2022 kääntyessä kohti loppuaan on seuratyökin kehittynyt. Seurojen organisaatioissa on potentiaalia kehittyä, ja korkeasti koulutettujen valmentajien työ nojaa tälle pohjalle luoden joukkueille omaa identiteettiä. Lisäksi lukuisten pelaajien ja valmentajien tulo ulkomailta on vaikuttanut liigan kehitykseen ja nostanut Suomen futsalin korkeammalle tasolle. Olen iloinen, että olen saanut antaa merkittävän panoksen tälle kehityspolulle.

Vujovićilla säilyy jalansija yhä Suomessa

– Olen viettänyt Suomessa jo pitkän ajan, yli 5 vuotta, ja haluan syventää yhteyttäni Suomeen. Niinpä jatkan suomen kielen opiskelua ja haen Suomen kansalaisuutta ensi vuonna. Se ei ole helppo tie. Meidän valmentajien on kuitenkin usein valittava vaikeampi polku. Uskon pääseväni tavoitteeseeni – tahtoa ainakin riittää.